Biztos felmerült már benned a kérdés, mire jó egyáltalán, mi értelme van a „copywriting”-nak, vagyis a kreatív szövegírásnak. Számos megkeresést kapok a témában, aminek a központi témája mindig ugyanaz, hogyan lehet a kreatív írást hasznosítani egy vállalkozás életében. Itt az ideje, hogy a szövegírás számos oldala közül az egyik legérdekesebb szegmensét mutassam be neked az alábbi írásomban.
Kreatív szövegírás a gyakorlatban
Bár már régen vége a nyárnak, azért itt egy kézzelfogható példa: képzeld el, hogy fagylaltok értékesítésével foglalkozol és az idei szezonra minél több vendéget szeretnél megnyerni magadnak. A legfőbb célod, hogy tőled vegyék meg ezt a hideg finomságot, ne pedig a vetélytársadtól, aki pár utcával arrébb található. A helyzetedet még az is nehezíti, hogy a konkurenciád és te is remek termékfotóval rendelkeztek. Mit lehetne még tenni egy ilyen helyzetben? A legfontosabb, hogy a látványon túl meg kell szólítanod a vevőjelöltjeidet és érzelmeket kell kiváltani belőlük. Szerencsére a vetélytársadat annyira nem érdekli a kreatív szövegírás, így a fotók feltöltése mellett az alábbi szöveget írta ki a Facebookra:
„Tíz féle, finom fagylalt kapható, várunk sok szeretettel az idei szezonban is. Szuper minőség, alacsony árak.”
Nem rossz, ugye? De ettől még nem fog összefutni a nyál a szánkban, nem vált ki belőlünk olyan érzést, aminek hatására egyből rohannánk megvenni a fagylaltot. A feladat ismét csak az, hogy legyél több, mint a konkurencia, mutasd meg, mit tudsz. Íme a te kiírásod:
„Kedves vásárlóink!
Az idei szezonban tíz különleges, kézműves fagylalt költeménnyel várunk benneteket. Ne feledjétek, hogy termékeink nem tartalmaznak tartósítószert és hozzáadott adalékot, csak egy csipetnyi szeretettel hintjük meg őket amikor frissen készítjük nektek. A további jó hírünk pedig az, hogy idén nyáron is a tavalyi árakon nyalhatod a hűsítő fagyit, akár egész nap.”
Ahhoz, hogy ne csak látható, de érezhető is legyél a vásárlóid számára, használnod kell a szavak erejét. A száraz tények közlése ma már nem elegendő, össze kell kapcsolnod a látványt és a mondanivalódat. Az előző példánál maradva, a fagylalt nem csupán élelmiszer, hanem maga az élmény, amit a vásárlóid majd másokkal is meg fognak osztani.
A kreatív szövegírás mibenléte
A kreatív írás egyik legfontosabb mozzanata, hogy megragadjuk a figyelmet és az érdeklődést, érzelmeket váltsunk ki és befolyásoljunk. Egy jól megválasztott szlogen vagy egy jól megírt kreatív szöveg képes arra, hogy beférkőzzön a vásárló jelöltjeid tudatalattijába, akik egész nap csak azon fognak majd gondolkozni, hogyan és mikor tudnak visszatérni hozzád. Ráadásul a kreatív szövegírás a márkakép kialakításának is az egyik alapköve. A márkakép fogja meghatározni, hogy a vállalkozásod mit és milyen stílusban képvisel, kiket és hogyan akarsz majd megszólítani. A jól kialakított márkaimázs bizalmat ad az embereknek és lehetőséget arra, hogy egy személyesebb kapcsolatot alakítsanak ki veled.
Ezen felül a márkaképnek van még egy fontos momentuma: ez alapján ítélnek meg téged a piaci szereplők, ez alapján fog elemezni téged a saját konkurenciád. A márkakép és a kreatív szövegírás házasságából számos előnyt tudsz magadnak kovácsolni. Hagyd, hogy a szavak hangsúlyozzák ki a vállalkozásod személyiségét, értékeit. Például, ha családi vállalkozást üzemeltetsz, akkor büszkén emeld ki ennek a vonalát. Így az olvasók is könnyebben tudnak majd hozzád kapcsolódni és szívesebben választanak téged.
„Családi vállalkozásunkat 1985 óta üzemeltetjük és mindent megteszünk azért, hogy úgy érezd magad nálunk, mintha te is a családunk tagja lennél.”
Termékleírás tekintetében is hasznos a kreatív szövegírás, főleg akkor, ha el akarsz térni a szokványostól és valami új terméket szeretnél bevezetni:
„Szökj ki ezen a forró, nyári napon egy kis édes menedékre. A fekete mámor fagyi a tökéletes módja annak, hogy megünnepeld a hét közepét, vagy csak szimplán elbújj a hőség elől. Merülj el az ecuadori csokoládé, a madagaszkári vanília és a pörkölt pekándió fenséges triójában, amelyek garantáltan feldobják a hangulatodat a mai nap. Próbáld ki most és hagyd, hogy a fekete mámor magával ragadjon.”
A termékleírásnál csak egy dologra figyelj: ne hazudj. Minden más megengedett, de erről egy másik cikkemben olvashatsz majd.
A kreatív szövegírással láthatatlan módon növelheted a forgalmadat, elégedettséget és boldogságot tudsz kiváltani az emberekből. A kreatív szövegírás inspirálóan hat a vevőid és ügyfeleid számára.
SEO és a kreatív szövegírás
Jó dolog és szükséges dolog a SEO, de önmagában nem fogja eladni a terméked és szolgáltatásod. Az internetes jelenlét és „szöveggyártás” nem szólhat csak és kizárólag a keresőmotoroknak és a kulcsszavaknak való totális megfelelésről, mert a SEO nem teszi vonzóbbá, eladhatóbbá és szerethetőbbé azt, amit csinálsz. Olyan hidat kell építeni a kreatív szövegírás és a SEO között, ami mind a két oldalnak win-win helyzetet eredményez. Egy részről a SEO szövegírás azért is fontos, hogy az ügyfeleid, vevőid könnyebben rád találjanak a világhálón. Másrészről viszont azért kell a kreatív szövegírás, mert ha már megtaláltak, akkor valamilyen konverziót ki tudj „csikarni” az emberekből.
Végszó
A kreatív szövegírásnak számos műfaja van, amit a mindennapi és az üzleti éltben tudsz hasznosítani. Fontos, hogy tisztában légy azzal, hogy betűkkel és szavakkal olyan marketing eszköz van a kezedben, ami soha nem fog kifogyni, ami mindig újratölthető, ráadásul napról napra megújul. Ha tetszett az írásom, olvasd el a többi bejegyzésem, vagy válassz a szolgáltatásaim közül.